http://gerhildemaakt.wordpressEen jong team binnen A.S.Adventure is begonnen met een nieuwe conceptstore, Juttu. Er zijn al winkels in Antwerpen (op de Meir, waar vroeger de A.S.Adventure zat, maar ze gebruiken meer ruimte) en Brugge en in maart zal er een winkel openen in Roeselare.

Op hun website omschrijven ze Juttu als volgt:

Juttu staat voor fashion en design met een verhaal, verteld door designers met een hart. Ecologisch & duurzaam, fairtrade én fashionable. Zoveel meer dan een winkel. Juttu is a way of living, een lifestyle.

Ecologisch & duurzaam, fairtrade én fashionable? Daar wilde ik weleens een kijkje gaan nemen. De winkel is licht en ruim en mooi ingericht. Er is veel kleding, maar er zijn ook interieurspulletjes en er is een aparte hoek voor foodies. Bij ieder merk staat extra uitleg en ze hebben véél merken, o.a. Armedangels • Fjällräven • Granny’s Finest • Ichi • King Louie • Kuyichi • O My Bag • People Tree • Recycle • Seepje • Skunkfunk • Wunderwerk.

Een impressie:

En dit gewoon op de Meir, joepie!

Wel een kleine kanttekening: van bepaalde merken die hier verkocht worden, weet ik al dat ze goed bezig zijn, van andere niet per se en helaas krijgen niet alle merken die hier verkocht worden een A of B van Rank a Brand, wat toch wel een referentie is op het vlak van fair en eco. Armedangels en People Tree krijgen bijvoorbeeld een B op Rank a Brand, maar als ik Scotch & Soda opzoek, dan zie ik dat zij een E krijgen, wat de laagst mogelijke score is. King Louie bijvoorbeeld krijgt een D, wat ook niet meteen de beste score is. Hebben ze bij Juttu een andere selectieprocedure misschien? Of hebben ze het beter kunnen onderzoeken dan Rank a Brand? Ik vroeg het na bij Juttu zelf. Hun reactie:

Dag Gerhilde, we willen ons inderdaad focussen op merken met duidelijke, bewuste en betekenisvolle normen. En momenteel is “duurzaamheid” de belangrijkste maatschappelijke norm waar een sterk merk zich mee kan onderscheiden. Daarom is het aandeel van die merken bij Juttu ook zo groot. We hebben echter nooit willen beweren dat we enkel duurzaam zijn. Er zijn ook nog andere zinvolle verhalen die Juttu graag wil brengen: creatieve jonge designers, locale (sic) productie, sociale projecten, Belgische brands, originele of handgemaakte producten, respect voor mens en dier … Vandaar ook de naam Juttu (i.e. het verhaal). Merken die ons kunnen overtuigen van hun onderscheidende drijfveer zijn ongetwijfeld ook van (meer)waarde voor onze klanten. Groeten, Juttu

Mijn conclusie? Ja, ik ben zeker van plan nog bij Juttu te winkelen, maar ik ga wel de app van Rank a Brand installeren om ter plekke wat te kunnen controleren en zal niet blind alles kopen. Maar: een goed initiatief, dat is het sowieso!

Registreer hier voor de nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van de webshop en krijg je een cadeautje bij je eerste bestelling!

Dank je!