Ik vertelde hier al eerder dat wij momenteel geen (eigen) auto hebben. Wij hebben wel een Cambio-abonnement, maar gebruiken dat liefst zo weinig mogelijk. Om toch mobiel genoeg te zijn in onze vrije tijd (werkvervoer lukt vlot zonder auto) kochten wij ieder een vouwfiets. Zo geraken we met het openbaar vervoer meestal dicht bij onze bestemming en doen we de laatste kilometers met onze vouwfiets. We wonen dicht bij trein en tram, dus dat lukt meestal vrij goed.

Een vouwfiets is doorgaans een nogal dure aankoop, dus wilden we graag de goede keuze maken. Mijn vriend wilde eerst voor een goedkoop model gaan, om te zien of hij de fiets ook echt zou gebruiken, maar dat zag ik niet zitten, want de kans is net erg klein dat je je vouwfiets dan ook effectief gebruikt. Als iets niet goed werkt, zal je het ook niet snel gebruiken. Ik wilde liever meteen een goede fiets kopen, kwestie van de ritten zo aangenaam mogelijk te maken.

Strida - http://gerhildemaakt.wordpress.comMijn vriend kwam af met de Strida. Ik had de vouwfiets nog maar een keer gezien en moest toen eerlijk gezegd vooral even binnensmonds lachen. Een vouwfiets is nooit echt mooi, maar deze vond ik vooral grappig. Hoe meer ik hem bekeek, hoe mooier ik hem wel begon te vinden. Je hebt niet de lelijke scharnierpunten die de meeste vouwfietsen hebben en hij is ook geschikt voor grote mensen. Officieel is hij geschikt voor mensen van 1m63 tot 1m93. Ik ben tien centimeter kleiner dan de maximumlengte en mijn vriend is tien centimeter groter, dus dat leek te groot, maar als je even vergelijkt, merk je al snel dat hij te groot is voor àlle vouwfietsen (net als voor deuren en veel pretparkattracties bijvoorbeeld). Hij zou er dus op iedere vouwfiets belachelijk uitzien (want ja, je kan voor een verlengde zadelpen kiezen bij een andere vouwfiets, maar daardoor lijkt dat vouwfietsje vooral nòg kleiner en de stevigheid zal ook wel niet hetzelfde blijven).

Strida - http://gerhildemaakt.wordpress.com

De fiets is heel licht (net geen tien kilo) en dat vind ik een groot voordeel. De fiets plooit ook smal op, veel smaller dan bijvoorbeeld een Dahon. De Strida is opgeplooid wel nog altijd lang, een Brompton bijvoorbeeld is compacter (maar ook zwaarder). De fiets plooit ook heel snel op, het zijn maar een paar handelingen om hem op- of uit te vouwen. Mijn vriend kan het in enkele seconden. Extra voordeel: de Strida heeft geen standaardketting met smeer, maar een ketting in kevlar. Heel stevig en je hebt geen kans op smeer aan je kleren. Dit is trouwens geen gesponsorde post ofzo, we hebben de fietsjes eerlijk zelf betaald en ik word hier niet voor vergoed. Helaas worden de fietsjes amper nog verkocht in België en Nederland, wij kochten ze dus via de Franse webshop (maar ze leveren ook in België, hoor). De fietsen zijn trouwens vooral populair in Azië, zoals je op Instagram kan zien.

Strida - gerhilde maakt

Wat ik wel jammer vind (en waar ik op voorhand totaal niet bij stil had gestaan) is dat een Strida niet echt geschikt is om mee te fietsen met een rok aan. Toch niet als je zadel lager staat dan de maximale hoogte (in de meeste gevallen dus). De linkse fiets is de mijne en als ik een rok draag bij het fietsen, zit die stang tussen mijn benen nogal in de weg. Als je nylonkousen ofzo onder je rok draagt, maakt dat niet echt uit, maar in de zomer bijvoorbeeld vind ik het toch wat onhandig.

Fietst dat goed?
Elke vouwfietseigenaar kan je zeggen dat fietsen met een vouwfiets in het begin even wennen is. Door de kleine wielen zijn zulke fietsjes namelijk erg wendbaar. Bij de Strida is dat nog net iets erger, omdat je stuur eigenlijk tussen je benen begint. De eerste rit voelde vooral heel raar. Ik had het gevoel dat ik met mijn achterwerk aan het ‘tegensturen’ was. Maar: het went snel. Onze fietsjes hebben geen versnellingen, maar doordat ze zo licht zijn, mis je die ook niet echt. Je kan er echt snel mee fietsen en ik denk dat versnellingen het eigenlijk een beetje onverantwoord zou maken. Het bestaat wel, maar het maakt de fiets ook een pak duurder.

De fietsen hebben ons (met aangepast stuur, wat aan te raden is als je groot bent) een dikke 800 euro per stuk gekost. Ja, dat is veel. Er zijn veel goedkopere vouwfietsen op de markt, maar ook veel duurdere. Uiteindelijk is dat een afweging die je zelf moet maken.

Life hacks met Strida
Een Strida klikt in elkaar met een sterke magneet aan het achterwiel. Dat werkt snel, verslijt niet en zorgt er ook voor dat je er een tandem mee kan vormen. Met twee fietsen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=M55dQqCOuEs]

Of met zeven fietsen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=l8Ceyeeooew]

Al zou ik er wel geen bocht mee proberen nemen.

Registreer hier voor de nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van de webshop en krijg je een cadeautje bij je eerste bestelling!

Dank je!