Fase 3: uit ketose


Vandaag begin ik aan fase 3. Om aan fase 3 te beginnen, moet je op je streefgewicht zijn, want je valt niet meer af tijdens deze fase. Mijn doel was om 34 kilo af te vallen. Het zijn er 32 geworden, maar dat is eigenlijk al meer dan voldoende. Ik heb nu een gezond BMI en dat is voor mij het belangrijkste. Begin februari was ik het dieet beu en had ik voor mezelf al beslist dat ik eind februari sowieso zou stoppen. Niet dat ik alles per se beu was: ik was voornamelijk komkommer beu (nog steeds) en miste vooral het eten van worteltjes. Ik gaf mezelf dus nog een maand om op streefgewicht te geraken en mocht dat binnen die maand niet lukken, dan zou het me te traag gaan (en vond ik het de moeite ook niet, omdat je er echt wel veel voor moet laten).

Op zich ging het me niet te traag: het minste dat ik op één week ben afgevallen is 800 gram – wat nog steeds veel is op zeven dagen. Probleem is vooral geweest dat ik één week was bijgekomen: 600 gram! Ik had eigenlijk niets fout gedaan, dus dat was heel frustrerend. De week nadien viel ik dan wel weer 800 gram af, maar daardoor bleef ik dus eigenlijk twee weken stabiel. Zonder die 600 gram extra had ik dus dichter bij mijn streefgewicht gezeten, maar kom, het is goed zoals het nu is.

Woensdagavond (na het werk) laat ik mij altijd even wegen en deze week zat ik dus nog een dikke twee kilo boven mijn streefgewicht. Donderdagmorgen ging ik met nuchtere maag naar de dokter (om bloed te laten trekken ter controle) en woog ik exact mijn streefgewicht! In dat opzicht ben ik dus wel op streefgewicht en dat is voor mij voldoende. Uiteindelijk woog ik mij vroeger ook ‘s morgens en niet na het werk …

Een andere reden waarom ik vandaag aan fase 3 begin, is dat ik gisteren een Italiaanse avond had van mijn middelbare school. Ik kon die niet echt weigeren, want als je tien jaar bent afgestudeerd, mag je gratis gaan eten. (Ik voelde mij wel even heel oud toen ik die mail kreeg, maar soit.) Toen een oude schoolvriendin, die ik in tussentijd veel te weinig heb gezien, dan ook nog vroeg om mee te gaan, kon ik echt niet weigeren. Ik ging voor het minste kwaad: minestrone als voorgerecht, spaghetti all’arrabiata als hoofdgerecht en thee als dessert. Uit ketose zou ik hierdoor sowieso gaan, dus de diëtiste van Xdaylight raadde mij aan om tot de Italiaanse avond wel in fase 2 te blijven, op die Italiaanse avond wel te zondigen (maar zo min mogelijk) en dus wel uit ketose te gaan en dan de dag erna aan fase 3 te beginnen. Fase 3 is heel strikt en dat kan ik dus best zo goed mogelijk volgen. Sinds gisterenavond ben ik dus officieel uit ketose. De minestrone bleek niet zo’n aanslag op mijn dieet (behalve een paar spekjes zat daar eigenlijk niets in dat ik in fase 3 niet mag eten). Ik at er wel een stukje grof stokbrood bij (maar dat mag in fase 3 bijvoorbeeld ook). De pasta all’arrabiata had ik gekozen omdat er geen gehakt inzit (gehakt mag pas in fase 4) en dat vind ik sowieso wel lekker. De pasta mocht natuurlijk niet, maar in de saus zat eigenlijk niets dat ik in fase 3 niet mag eten. Ik nam er wel een heel klein beetje kaas bij, gewoon om dat nog eens te proeven. Kaas mag ook vanaf fase 3, maar dan enkel light eigenlijk. Als dessert nam ik dus een thee en liet braaf de tiramisu en het chocolade-ijs aan mij voorbijgaan, wat wonderbaarlijk vlot ging.

Wat mag ik nu eten in fase 3? Ik eet nog steeds twee proteïnemaaltijden per dag en verder worden nu enkele verboden producten terug ingevoerd. Ik mag vanaf nu alle groenten eten (worteltjes! tomaat (met pitten en vel)! pompoen!) en verder 2 zuivelproducten op een dag (magere yoghurt zonder fruit, of magere kwark of platte kaas zonder fruit, magere melk of lightkaas). Ik mag ook twee sneden brood eten op een dag met 50 gram kippenwit of andere natuurlijke proteïne. De ene natuurlijke proteïnemaaltijd op een dag die ik in fase 2 ook al mocht eten (dus groentjes met kip, kalkoen, vis, quorn, ei …), mag ik nog steeds.

Na twee weken mag ik dan ook af en toe volkorenpasta eten en een extra maaltijd met brood in de plaats van één Xdaylight maaltijd. De vierde week mag ik dan eindelijk opnieuw fruit eten en na die vier weken alles, maar wel gevarieerd en met mate natuurlijk.

Deze morgen ben ik gewoon met mijn Xdaylightontbijt begonnen, seffens ga ik magere yoghurt met een beetje Xdaylightconfituur eten en nadien soep en brood met kippenwit. Voor vanavond ga ik dit kalkoenstoofpotje maken. Ik ben benieuwd! Naar de smaken en of ik honger ga hebben, maar ook naar de weegschaal woensdagavond. De kans bestaat dat je tijdens deze fase namelijk een kilo (of twee) bijkomt, maar meer zou echt niet mogen.

gerhilde

bouwjaar 1985 – maakt en schrijft – woont samen – houdt van: haar vriendje, haar twee katten, juwelen en kaarsen maken, post krijgen, pasta, verse lakens, fijne mensen

Misschien lees je ook graag

2 Comments

  • EviP
    March 5, 2013 at 12:09 pm

    Dat gaat precies toch vlot, dat dieet! Wel leuk dat je al die “verboden” etenswaren opnieuw kan ontdekken. Dat kalkoenstoofpotje heb ik ook al gemaakt en staat op mijn lijstje van terugkerende gerechten. Hopelijk heeft het gesmaakt! 🙂

    • gerhilde
      gerhildemaakt
      March 5, 2013 at 12:36 pm

      Hey Evi, dat valt mee, ja. 5 maanden over de eerste twee fases, nu vier weken fase 3. Ik zal dus een half jaar gedieet hebben. 🙂 Ik ben nu terug vanalles aan het proeven en da’s zeker fijn. Zo blij dat ik opnieuw worteltjes mag eten! Zo zoet dat die zijn! Het stoofpotje was lekker, ja, zonder rijst wel natuurlijk. 😉

LEAVE A COMMENT

CommentLuv badge

Over mij

Gerhilde

Gerhilde

Hallo! Ik schrijf hier persoonlijke stukjes, maar ook over boeken, groener leven, creativiteit en onze verbouwingen. Veel leesplezier!

Volg via Facebook

Archief

getest en goedgekeurd

Meststoffen voor jouw blog

Fair Wear Friday

Fairwear Friday

Instagram

Instagram
Instagram
Instagram
Instagram
Instagram
Instagram