Even een kleine schets van onze huidige mobiliteitssituatie: ik ga met trein en fiets naar het werk (5 minuten wandelen naar het station, 5 minuten wachten op de trein, 30 minuten op de trein, 15 minuten fietsen en ‘s avonds hetzelfde in omgekeerde volgorde) en mijn vriend heeft een auto van het werk. Verder kunnen we hier veel te voet doen en langere afstanden binnen de stad doen we met de vélokes. We gebruiken de auto van mijn vriend voor familie- en vriendenbezoekjes en om (ongeveer maandelijks) naar de winkel te gaan voor grote inkopen (zakken kattenbakvulling bijvoorbeeld).
Binnenkort verandert die situatie: ik krijg een elektrische fiets van het werk (joepie!) en zal dan (minstens 80 % van de tijd) met de elektrische fiets gaan. Dat is een uurtje tot een uur en tien minuten fietsen (afhankelijk van de route, de wind …), met elektrische ondersteuning wel natuurlijk (anders spreken we eerder van anderhalf uur). We hebben die fietsen nu al twee dagen kunnen testen en ik ben fan. Je bent in beweging, maar bent toch niet doodop als je op het werk aankomt. Of ben ik nu een ouw peke?
Voor mijn vriend is de aanpassing groter: hij verandert van werk en moet zijn bedrijfswagen afgeven. Hij geraakt met de bus op het werk en dus hebben we nog maar amper een auto nodig. We hebben beslist om (voorlopig) geen eigen auto te kopen, maar wel ieder een plooifiets (iemand een tip voor stevige plooifietsen geschikt voor grote mensen?) en verder gebruik te maken van Cambio. Ik had al een abonnement (dat ik amper gebruikte) en voor één euro extra per maand mag mijn vriend er ook mee rijden.
Ik ben zelf benieuwd naar hoe dat hier gaat lopen …
Dat wordt even aanpassen en regelen, wij hebben het een maand met 1 auto gedaan en ik vond dat al aanpassen over luxeprobleem gesproken, maar ik denk dat zelfs voor ons die cambio een uitkomst is,…..en electrisch fietsen ik ben pro,…..je kan grotere afstanden overbruggen zonder helemaal bezweet te zijn,…..
Inderdaad, als ik de afstand gewoon fiets, ben ik heel de dag uitgeput, met de elektrische fiets krijg ik net een boost van die afstand. 🙂
Hier rijden er massa’s mensen op elektrische fietsen, zij het dan minder omwille van de grotere afstanden, maar wel om de hellingen vlotter op te geraken. Voor woon-werkverkeer vind ik het dan ook een hele goede optie, want als je, zoals jij, anderhalf uur met een gewone fiets moet fietsen of zoals mensen hier een half uur moet klimmen, dan kom je gewoon compleet bezweet toe op je werk. Liever dan een elektrische fiets dan helemaal niet fietsen he! Dus nope, ik vind je geen ouw peke 😉
Goed ook dat jullie het proberen zonder auto! Soms vraag ik mij ook af of we niet zonder auto zouden kunnen, want die staat hier het merendeel van de tijd werkloos te wezen. Maar dan anderzijds geeft het ook wel veel vrijheid: we kunnen makkelijker, sneller en goedkoper (zeker als we met twee zijn) naar België dan met bus of trein (en aangezien we hem dan meestal direct voor meerdere dagen nodig hebben is een auto huren zeker geen goedkope optie). Ook als we naar de Alpen gaan (met skigerief, fietsen… of om te wandelen), nemen we quasi altijd de auto. Het treinnetwerk is hier wel heel uitgebreid, maar is nooit goedkoper als je met twee reist én je bent hoe dan ook beperkt in waar je naar toe kan, want er zijn nu eenmaal niet overal treinstations. Dus ja, bij ons is het vooral “luxevervoer”, want dagdagelijks gependel, boodschappen e.d. doen we allemaal met openbaar vervoer of met de fiets (lang leve de fietskar voor de grotere aankopen).
De elektrische fietsen worden populairder, ik heb er nog van gehoor dat (jonge) mensen voor een elektrische fiets gaan. Het lijkt me echt wel een goeie oplossing ipv een auto.
En zeker als je werkgever er een wil geven, want het zijn wel dure gevallen …
Mijn tante deed al veel met de fiets, maar sinds ze sinds kort een elektrische fiets heeft gebruikt ze haar auto nog amper.
Ik zou beter ook wat meer fietsen, de afstanden zijn verwaarloosbaar die ik afleg en toch grijp ik altijd naar de auto. Luxebeest ben ik!
Zelfs nu wij verhuisd zijn (weg uit de stad) doen we het nog altijd met één auto. Mijn schrik voor autorijden zit er natuurlijk ook wel voor iets tussen, maar ik heb gelukkig goeie verbinding naar mijn werk (één bus per uur, dat wel, maar een rechtstreekse lijn). En met de fiets, 10 km ongeveer, is ook niet onoverkomelijk… Het is soms wat plannen, maar als we grotere dingen van de winkel nodig hebben gaan we samen met de auto.
Benieuwd hoe het jullie zal bevallen!