Bijna twee jaar geleden schreef ik over het verduurzamen van onze mobiliteit. Mijn vriend zou van werk veranderen en geen bedrijfswagen meer hebben, ik zou een elektrische fiets krijgen op het werk en zo naar daar gaan en we besloten geen eigen auto te kopen in de plaats van die bedrijfswagen, maar meer gebruik te maken van Cambio.
Intussen heb ik geen elektrische fiets meer. Ik veranderde namelijk in mei vorig jaar van werk en ga nu te voet. Het werk is effectief op 900 meter van mijn voordeur. Heerlijk vind ik dat! Helaas, met de overname werd ook beslist om voor de locatie van de overnemer te gaan. Die locatie wordt nu verbouwd en in mei zouden we naar daar kunnen. Die locatie is op 7 à 8 kilometer van mijn voordeur en helaas heel slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Helaas ook naast de snelweg in een industriegebied, een groot verschil met midden in de stad zitten …
Sinds de vorige update kochten we plooifietsen. Goed gerief, maar minder handig om dagelijks 7 à 8 kilometer te fietsen, vind ik. Ik zal dus zelf een fatsoenlijke fiets moeten kopen (ik val helaas buiten het ‘mobiliteitsplan’ op het werk). Als er iemand tips heeft voor degelijke fietsen in verschillende maten (ik ben groot en heb dus een groter frame nodig), let me know!
Mijn vriend gaat nog altijd met de bus naar het werk (het werk regelt die busdiensten zelf) en dat gaat goed. Momenteel zijn er wel nogal veel werken aan de gang en dat geeft al eens vertraging, maar voorlopig valt dat gelukkig mee.
De auto’s van Cambio gebruiken we nu veel vaker dan toen mijn vriend nog een bedrijfswagen had, maar dat lijkt me logisch. Al zijn dat dan nog meestal maar vier ritten per maand dus dat valt eigenlijk goed mee. Mijn vriend was in het begin bang dat hij zijn auto echt zou missen en daar had hij het ook wel wat moeilijk mee. Intussen vindt hij het systeem gelukkig vooral gemakkelijk. Wij hebben echt te weinig een auto nodig (we verkiezen nog altijd openbaar vervoer boven een auto als het kan) en aan een auto zouden we véél meer betalen dan aan ons abonnement van Cambio. Wij wonen ook heel centraal en hebben op vijf minuten stappen meer dan 15 auto’s tot onze beschikking. Ook een camionette of twee, wat al eens van pas kan komen tijdens een verbouwing. Al merken we nu wel dat de populariteit van Cambio aan het stijgen is, zeker sinds de invoering van de LEZ (lage-emissiezone). We moeten vroeger reserveren dan op het moment zelf, maar het is misschien geen ramp als we wat beter leren plannen. Alleszins, ik hoop wel dat Cambio nog aan uitbreiding denkt en dat steeds meer mensen gebruik willen maken van een autodeelsysteem.
Mijn vriend blijft een autoliefhebber en dan zeker een oldtimerliefhebber. Ooit zal hij dus opnieuw een oldtimer kopen vermoedelijk, maar dat zal dan eerder als hobby zijn dan echt als vervoermiddel.
Ben jij bewust bezig met je mobiliteit of neem jij (net als veel Belgen) de auto voor 600 meter?
Ik woon in Gent en daar word je momenteel sowieso gedwongen om over je mobiliteit na te denken. Wij gaan vaak met het openbaar vervoer of te voet ergens naartoe. In de stad is de auto niet zo handig. Voor familiebezoek in West-Vlaanderen of voor de wekelijkse boodschappen gebruiken we de auto wel. Mijn zus en ik doen trouwens aan autodelen tussen ons getwee en dat gaat prima. We delen een agenda en zien meteen wie de auto wanneer nodig heeft.
Ik ben fan van alle vormen van autodelen!
Oei, niet fijn dat je nu toch weer moet gaan fietsen. Ik heb zelf een hybride fiets. Ik fietste toen destijds voor mijn werk wel 10-11 km enkele rit. Nu werk ik grotendeels thuis, maar vind ik het nog steeds fijn om er een flinke ronde mee te maken. Er zit geen motertje op, maar je rijd al snel meer dan 20 km per uur.
Op zich vind ik fietsen niet erg, ik vind het vooral jammer dat er geen alternatief is (bij regenweer). Met maar tien minuten stappen win ik nu veel tijd per dag, anderszijds zal ik binnenkort weer wat meer bewegen. 🙂
Te voet naar het werk, wat een luxe is dat!
Wij hebben, behalve een elektrische bakfiets (die nu kapot is zodat het alleen nog maar een bakfiets is) een oerdegelijk fiets van De Fietsfabriek: een paxmax. Die is ook heel geschikt voor grote mensen 🙂 Zulke fietsen zijn echt onverwoestbaar, en fietsen zalig. Aanrader dus!
Dank voor de tip, Geertrui!
Wij wonen op het platteland en daar is een auto bijna onvermijdelijk. Maar ik probeer er wel zo min mogelijk gebruik van te maken. Heerlijk dat je lopend naar je werk kan zeg!
Vreselijk he, die 600m! Ik wist wel al dat het erg was, maar zooo erg… diepe, diepe zucht hier.
Zo jammer dat je buiten het mobiliteitsplan valt; ‘t is net voor zo’n afstanden dat het nog perfect doenbaar is om met de fiets te komen, maar dan moet je dat als werk natuurlijk ook wel willen ondersteunen… Soit, mijn Oxford damesfiets gaat ondertussen al 18 jaar mee en bolt nog altijd heel goed. Meer dan het standaard onderhoud is nooit nodig geweest, dus qua degelijkheid kan ik dat merk zeker aanraden. Of ze ook grotere maten hebben, weet ik jammer genoeg niet.
Inderdaad, een gemiste kans wat mij betreft. Dank voor de tip! 🙂
Ik heb (nog) geen rijbewijs en dus ook geen auto. Ik weet ook niet of ik ooit mijn rijbewijs ga halen want het wordt alleen maar moeilijker en tot nu toe mis ik het nog niet. Ik doe dus alles met de fiets, te voet of per trein.
Vreselijk dat mensen hun auto gebruiken om 600 meter verder te geraken, vind ik.
Ik ga er heel bewust mee om. Wij hebben één auto, die van mijn man, en ik probeer overal te geraken met de fiets en het openbaar vervoer. Even had ik gedacht dat het moeilijk ging worden met Juliette, maar met wat plannen lukt het wel. Ik verlies vaak wel meer tijd dan als ik met de auto zou gaan, maar met de fiets heb ik beweging en ontspanning, en op de bus kan ik mijn tijd ook nuttig gebruiken door te lezen. Wellicht komt er wel een elektrische fiets, zodat ik minder gebonden ben aan de uren van het openbaar vervoer…
Ik heb een auto, maar gebruik die heel weinig. Tis dus wel een dure, als je het zo bekijkt.
Ik probeer heel bewust om te gaan met het wanneer ik de auto nodig heb en verkies eigenlijk 90% van de tijd de fiets. Vooral als ik het centrum in moet, dat gaat gewoon vlotter en ik kan niet begrijpen dat het daar elk weekend file is omdat iedereen zo dicht mogelijk wil staan. Oudere mensen, ok, maar tzijn de jongere die het luist zijn.
Voor het werk gebruik ik steeds combinatie fiets/trein. Ik woon in West-Vlaanderen en werk in Brussel. Jawel, ik ben zo’n zot 😉 Ook al vloek ik vaak op de NMBS (gisterenavond was het ook weer prijs) de trein blijft sneller en gemakkelijker dan de auto voor die afstand in volle ochtend- en avondspits . Het is een droom om op 900m te werken!
Mijn man heeft een bedrijfswagen, en ik doe bijna alles met mijn (elektrische) fiets of het openbaar vervoer. Moest hij ooit dichter bij huis/bereikbaarder werken, zou ik wel overwegen om geen auto meer te hebben… Maar hij is minder snel te overtuigen 😉
Wij wonen ook redelijk ‘op den buiten’ dus Cambio hebben we hier niet… Toen we nog in Gent woonden, zou dat voor mij sowieso wel een héle goede optie geweest zijn. Ik zag onlangs zelfs dat er ook Cambio bakfietsen zijn, hoe zalig is dat?!
Mijn man heeft een bedrijfswagen. Zelf doe ik bijna alles met de fiets en het openbaar vervoer. Wij wonen op den buiten en ik vind het jammer als ik al die auto’s zie bij de supzrmarkt, de bakker, de frituur of zelfs de broidautomaat.
Ik ga met de fiets of de bus naar het werk, het lief met de trein – ik werk in Leuven-centrum, hij in Brussel-centrum, dus dat is voor ons beiden de beste oplossing. We hebben een auto maar eerlijk, die komt gemiddeld twee keer per maand buiten. Mijn boodschappen doe ik tijdens mijn middagpauze of vlak na het werk in ‘t stad. Heel soms, zo eens om de twee maanden, gaan we naar de Colruyt met de auto voor grotere dingen. Zijn familie en ook enkele vrienden wonen iets verder weg dus dan doen we al eens een grotere afstand met de auto. En natuurlijk voor onze tripjes; ‘t is toch wel één keer per maand gemiddeld dat we er met de auto op uit trekken. Helaas is er in onze buurt geen Cambio… anders zou ik resoluut voor dat systeem kiezen! Er is wel een autodeelinitiatief in de gemeente maar het is voor mij toch nog een te grote stap om daaraan mee te doen met onze eigen auto, of onze auto te verkopen en dan op zo’n privaat systeem te vertrouwen. Dat idee moet in mijn hoofd nog wat groeien, denk ik.