Bij het schrijven van de blogpost van gisteren begon ik weer te twijfelen. Ik schrijf graag over producten die groen(er) zijn, die fair en eco zijn, die … passen bij mijn blog. Ik laat anderen graag kennismaken met producten waar ik tevreden over ben, maar wil niet overkomen als een commercieel geval. Ik zet producten met een mooi verhaal graag in de kijker, maar ben het een beetje beu om weeral te moeten schrijven dat ‘het geen gesponsorde blogpost is’. Ik zet het er wel bij, want ik wil duidelijk zijn.
Ik heb hier één keer een samenwerking gehad met een bedrijf (met uitbetaling in natura), bijna twee jaar geleden nu. Eén keer gebruikte ik een link voor affiliate marketing. Verder niets. Soms uit principe, soms omdat het niet bij mijn blog past, soms omdat ik er gewoon geen zin in heb, soms omdat ik niet kan inschatten of mijn lezers dan zouden afhaken …
Ik krijg niet constant mails voor samenwerkingen, hoor, gewoon af en toe. Ik heb ook niet de grootste blog natuurlijk. Soms wil ik zelf een bedrijf contacteren voor een samenwerking, omdat het echt goed zou passen, maar doe ik het toch maar niet …
Ik hoef niet per se geld te verdienen aan mijn blog, maar het wringt soms toch een beetje bij mij. Sommige samenwerkingen zouden wel leuk zijn. Of affiliate marketing zou wel handig zijn. Of …
Vandaar mijn vraag aan jou om even vijf minuutjes van jouw tijd te gebruiken om mijn kleine enquête over samenwerkingen tussen bedrijven en bloggers in te vullen. Zo kan ik alleszins een beter zicht krijgen op wat mijn lezers willen. Merci alvast!
Ik schrijf meestal uit mezelf over producten. Ik zet het er dan eigenlijk nooit bij dat het niet gesponsord werd, maar misschien denken lezers van wel? Als ik iets heb gekregen, dan zet ik het er wel bij uiteraard.
Volgens mij kan het best, zolang je artikels nog fijn zijn om te lezen en niet overkomen als alleen maar een verkoopspraatje. De balans tussen gesponsord en niet gesponsord moet ook goed zitten vind ik, een blog die bijna alleen maar spon doet, daar haak ik wel af op de duur. Ik wijs zelf ook dingen af die niet bij mijn blog passen, maar dat doet niet iedereen en dat komt dan ook zo raar over.
Dat vind ik al helemaal vreemd, dat je over dingen wil schrijven die niet bij je blog passen. Misschien hoeft het er inderdaad niet bij, maar ik zou niet willen dat mensen denken dat ik het gekregen heb terwijl dat niet zo is. Al is dat misschien helemaal niet wat mensen denken. 🙂
Ingevuld! Succes met afwegingen maken x
Dank je! Ik denk dat jij hier momenteel ook mee bezig bent, he, Geertrui? Heb jij al knopen doorgehakt over jouw blog? Ik blijf het simpelweg uitstellen en doe dan maar niets. Vandaar deze bevraging: een eerste stap!
Ik heb de enquête ingevuld.
Dank je, Lize!
Ik heb de enquête ingevuld. Op zich moet iedereen doen waar die zich comfortabel bij voelt. Ik heb eigenlijk nog niet echt bepaalde producten besproken, ik vind dat ook niet zo goed passen op mijn blog. Maar als ik echt over iets enthousiast ben, zoals laatst over mijn droogshampoo, dan vertel ik dat wel. Ik word daar helemaal niet voor betaald, heb ook nog geen voorstellen gehad om zo’n dingen te schrijven. Het stoort me niet op andere blogs zolang het geloofwaardig blijft. Als het er begint uit te zien als een reclame website, dan haak ik doorgaans af.
Ik denk dat mijn gevoel ongeveer hetzelfde is, behalve dat ik dan af en toe wel over producten schrijf. 🙂
Ingevuld, heel soms blog ik eens een review. Een beetje om dezelfde redenen als jij.
Ook ingevuld!
Afgelopen week heb ik ook héél hard getwijfeld, toen ik mijn ‘review’ van Method postte. Ik had ‘m sowieso ook geschreven als ik geen producten had gekregen om te testen, dus waar trek je dan de lijn?
Zelf ga ik alleen maar samenwerkingen aan als ze volledig bij m’n blog passen, en vaak probeer ik er iets voor m’n lezers aan vast te koppelen: een kortingscode, een weggeefactie, …
Samenwerkingen vermeld ik altijd onderaan het blogbericht, maar meestal gaat het om een reviewkookboek of zo. Grote samenwerkingen heb ik nog niet gedaan. Voor heel wat samenwerkingen heb ik ook zelf het bedrijf of zo gecontacteerd (stoute schoenen moet je soms aantrekken!), het is niet zo dat ik wekelijks voorstellen of pakjes krijg. Nu ik meedoe aan 40 dagen bloggen krijg ik wel vaker mailtjes, maar ik kies er enkel de interessante dingen uit. Het moet geloofwaardig blijven voor de lezers, want zelf haak ik ook af als er té veel gesponsord wordt.
Het is een moeilijk evenwicht, dat ik probeer te zoeken, en ook wel hoop te vinden…
Heel interessant stukje, ik denk dat wel meer bloggers hiermee worstelen (al heb je er zeker – jammergenoeg – ook die over alles en nog wat schrijven…)
Er zijn blogs die ik van dag 1 volgde waarbij ik de inhoud zag veranderen van een vlotte schrijfstijl met een eigen twist naar een commerciële boel. En daar knap ik echt op af. Als dat nu en dan eens iets is stoort mij dat niet. Wel soms jammer dat je hetzelfde op vier of vijf blogs tegelijk leest.
Ik heb de enquête ingevuld, en ben benieuwd naar de resultaten. Al vermoed ik dat de meeste hobbybloggers (en daarmee bedoel ik: bloggers zoals jij en ik die van hun blog niet hun ‘living’ willen maken) er hetzelfde over denken.